Sök:

Bilderboken i skolan

En studie om pedagogers användning av bilderboken i den pedagogiska verksamheten.

Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers användning av bilderboken i den pedagogiska verksamheten i skolan ur ett sociokulturellt perspektiv. För att uppnå syftet användes samtalsintervjuer som metod. I denna studie medverkade sex pedagoger som arbetar från förskoleklass upp till klass 3. I studien framkom det att alla pedagogerna använder sig av bilderboken i den pedagogiska verksamheten. Bilderboken används oftast vid högläsningsstunderna och några av pedagogerna ansåg att de använder den för att samla barnen till en lugn stund. Dock kunde alla pedagogerna se olika kunskaper som barnen utvecklar via bilderboken. Ordförrådet är en av de kunskaper som barnen utvecklar enligt pedagogerna. Genom samtal och diskussion om bilderboken med barnen förmedlar pedagogerna nya ord och begrepp. Pedagogerna påpekade även att barnen genom bilderboken får kunskaper om hur de kan hantera vardagsproblem och relationer. Somliga pedagoger pekar på hur bilderboken följer barnen under hela livet medan en annan grupp bland pedagogerna anser att barnen väljer bort boken när de är omkring nio år. Detta beror på att de anser att boken är för ?lätt? eftersom den mestadels innehåller bilder. Bilderboken är en bok där det visuella och verbala språket kombineras för att framföra en historia.

Författare

Jessica Wahlqvist Mellin

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..