Sök:

Bilden av Sverige på den internationella marknaden

- Hur förmedlas den?

SammanfattningCorporate Social Responsibility, CSR, är ett samhällsengagerat arbetssätt som får allt större utrymme hos organisationer och företag, både i investerat kapital och investerade resurser. Studier som gjorts inom ämnet tyder på att CSR-arbetet gått från att vara ett välgörenhetsarbete till att mer och mer formas till en vinststrategi hos de företag som engagerar sig i arbetssättet. Ett välformulerat och uttalat CSR-arbete kan bidra till många organisations- och samhällsvinster så som ökad attraktivitet, stärkande av varumärket och ett blomstrande samhälle. Med detta i åtanke formades ett önskat studieobjekt där utgångpunkten landade i sociologiska resonemang om socialkonstruktivism. Syftet med arbetet var att genom en narrativ analys undersöka hur CSR-arbete fungerar som en del utav företags berättelser om sig själva. Arbetet gjordes som en kvalitativ studie genom sex individuella intervjuer hos fyra organisationer i Jämtland. Utav dessa formades fyra narrativ utifrån Labovs analysmodell. Begränsningar av arbetet gjordes till organisationer med krav om ett uttalat arbete med socialt, miljömässigt och/eller lokalt ansvar på sin hemsida alternativt tydligt förmedlat i verksamheten samt ett krav om geografisk närhet. Resultatet tyder på att CSR är viktigt för organisationerna i sättet företagen väver in arbetssättet i narrativen om sig själva. CSR fungerar som en stor del av hur man beskriver och framställer sig själv med hjälp av liknelser, metaforer och i presentation av arbetssätten vilket bevisar att företagen lägger stor vikt vid det sociala ansvaret.

Författare

Rebecca Johansson Angelica Arvidsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..