Sök:

Bildbaserad rendering

Implementation och ja?mfo?relse av tva? algoritmer


Det här arbetet har gått ut på att jämföra två algoritmer för bildbaserad rendering. Båda algoritmerna använder två bilder som spelats in med formatet MultiView plus depth för att rendera nya mellanliggande vyer av en tredimensionell scen. De tvådimensionella bilderna är kompletterade med djupvärden för varje bildpunkt. Renderingen kan då utföras genom perspektivriktiga transformationer där alla bildpunkters nya positioner projiceras individuellt. I samband med renderingen behöver bland annat mätfel i de ursprungliga bilderna samt skymda partier hanteras. Algoritm I gör det delvis genom utjämning av skarvararna mellan bildernas bidrag till den nya vyn. Algoritm II bygger på att bilderna delas upp i lager där de lager som ansetts vara säkra prioriteras framför lager som har bedömts vara mer riskabla. Algoritmerna har implementerats i Matlab och algoritm II har modifierats genom kompletteringar av dess regler för prioriteringen av lagren till mer komplicerade scener. Algoritm II har visat sig vara bättre på att bevara detaljer i de renderade vyerna och håller en jämnare hastighet vid renderingarna. Den ger även högre och jämnare resultat vid jämförelse med kvalitetsmåttet PSNR men vid jämförelser med MSSIM har den däremot fått något lägre värden. De ytterligare stegen vid renderingen har även ökat renderingstiderna med upp till 40 % jämfört med algoritm I. Författaren ger förslag på områden för fortsatt utveckling av algoritm II. Till exempel bör algoritmen testas vidare för att avgöra om de använda gränsvärdena är generella eller om de måste anpassas till olika scener.

Författare

Peter Härdling

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för informationsteknologi och medier

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..