Sök:

Big Data - Big Problems? -En studie av Big Data ur ett affärsetiskt perspektiv


Bakgrund/problem: Internetuppkopplade sensorer och sociala medier är två betydande källor tillökningen av datamängden i vår digitala värd. Det ställs idag nya krav påtekniker för att hantera den ökade datamängden i kombination med varieradedatakällor och den extremt höga hastighet data genereras i. Gartner hävdar attBig Data är ett nytt område inom BI som ökar dess omfattning genom attinkludera nya typer av data och källor. Möjligheterna och utmaningarna attanalysera och hantera datamängder växer således för organisationer.Problematiken som uppstår då ökad datamängd finns tillgänglig att samlas in avorganisationer är risken att det görs på bekostnad av individers personligaintegritet. Personliga åsikter, omdömen och erfarenheter exponeras via socialamedier och görs därmed tillgängliga för företag och andra individer att ta del av.Syfte: Studiens syfte är att ge en kvalificerad beskrivning av Big Data som idag utgören stor hype, samt att lyfta fram begreppet ur ett affärsetiskt perspektiv. Syftetuppnås genom intervjuer med svenska praktiker inom Business Intelligence ochBig Data där vi ämnar bidra med en praktisk inblick i användningen av BigData.Metod: För att uppfylla studiens syfte har explorativ ansats tillämpats. Studien byggerpå sex kvalitativa intervjuer med leverantörer, konsulter och användare inomBig Data. Två försäkringsbolag som använder sig av ostrukturerad data frånsociala medier har valts utifrån uppställda kriterier för Big Data-användare.Utöver intervjuer har tidigare forskning kring ämnet studerats.Slutsatser: Big Data förklaras som ett komplement, en ytterligare källa av data, tillbefintliga analyser som ger en mer komplett bild av verksamheten (eller desskunder) och bidrar med ett ökat beslutsstöd. Social media utgör en liten del iBig Data, men har en betydande roll vad gäller dess kompletterande bidrag iBig Data-användningen. Organisationers hantering av Big Data ochostrukturerad data från sociala medier utgör i dagsläget inte ett hot motpersonlig integritet (såvida data inte är uppenbart känslig), utan hanteras på ettaffärsetiskt sätt. Dock krävs fler riktlinjer, eller att gällande kompletteras, dåaktuell reglering upplevs som tolkningsbar och begränsad. Vidare forskning kaninkludera privatpersoners perspektiv och få insyn i deras uppfattning om BigData och personlig integritet.

Författare

Elina Mathiasson Elizabeta Velickovic

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..