Sök:

Biblioteket som studieplats

En utvärdering av Umeå Universitetsbiblioteks tysta läsesal.

I slutet av 2011 påbörjade Umeå universitetsbibliotek arbetet med att undersöka hur många som vistades i deras lokaler. Undersökningen visade att den tysta läsesalen (läsesal 1)1 för det mesta stod tom. Under sommaren 2012 genomgick därför salen en mindre renovering för att göra den mer gästvänlig, öppen och ljus. En arkitektfirma anlitades för att ta fram ett nytt kulör- och inredningsförslag. Salen målades om, antalet studieplatser minskades och möblerades om och flera av dem byttes ut mot fåtöljer.Syftet med denna undersökning var att utvärdera den nyrenoverade tysta läsesalen på Umeå Universitetsbibliotek, med utgångspunkt i studenternas upplevelser av det fysiska rummet och dess betydelse för studiemiljön.Metoden bestod av en kvantitativ enkätundersökning samt två mindre kvalitativa undersökningar i form av en observationsstudie och två intervjuer. Enkätundersökningen gav mig möjligheten att nå ut till ett större antal studenter på en begränsad tid. Observationerna av lokalen och de två intervjuerna med studenterna gav mig samtidigt en djupare inblick i deras upplevelser av lokalen.Undersökningen visade att studenterna var mycket nöjda med den tysta läsesalen och att besöksantalet ökat i och med renoveringen. Allra mest uppskattades den öppna och ljusa miljön och de nya fåtöljerna. När det gäller möblerna var man minst nöjd med stolarna vid skrivbordsplatserna. Dessa beskrevs som hårda och osköna. De flesta ansåg att läsesalen var en bra studieplats, men flertalet av studenterna störde sig på att reglerna som satts upp för lokalen inte efterföljdes. Tydligare regler och en synligare personal efterfrågades

Författare

Marie Rönnlund

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..