Sök:

Bias vid skattningar av tidsvinst, bromsförmåga och olycksrisk itrafiken

Är de ett bestående problem och finns det ett sambandmed bedömarens upplevelse av sin numeriska förmåga?


Svenson (2009) har visat att olycksrisker, restidsvinster ochinbromsningshastigheter i trafiken skattas med systematiska fel.Svensons studier har replikerats i denna studie för att se om de biassom tidigare upptäckts består. Studien undersöker också om det finnsen korrelation mellan storleken på bias och resultatet på subjectivenumeracy scale (SNS). Fagerlin et al. (2007) utvecklade SNS som ettverktyg för att mäta den subjektiva upplevelsen av en personsnumeracy. I denna undersökning har SNS översatts till svenska frånengelska och skalegenskaperna för den svenska versionen har ocksåundersökts. Undersökningen har gjorts via en enkät besvarad av 61undersökningsdeltagare. Resultaten visar att bias består och att ingenkorrelation finns mellan storleken på det fel en person gör ochdennes poäng på SNS-skalan. Intressant är att upplevelsen av högnumeracy alltså inte tycks vara till någon hjälp för att skattatrafikproblemen mer korrekt. Problemet med hur det lämpligast lärsut hur bättre bedömningar av trafikproblem, av betydelse förtrafiksäkerheten på våra vägar, görs är en utmaning för framtidaforskning.

Författare

Nichel Gonzalez

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..