Sök:

Bevis i matematikundervisningen

En jämförelse av hur Pythagoras sats presenteras och används i Sverige och Ukraina


Detta examensarbetes syfte är att jämföra svenska och ukrainska matematiklärares syn på bevis och användning av bevis, i matematikundervisningen. Den kvalitativa studien bygger på sex intervjuer varav fyra genomfördes i norra Sverige och två i sydvästra Ukraina. Vidare undersökte jag hur framställning av Pythagoras sats och bevis presenteras i svenska och ukrainska läroböcker, samt vilken roll bevisen spelar i matematiken. Till denna undersökning har jag valt olika bevismetoder som framkommer i svenska och i ukrainska läroböcker. Jag undersökte även svenska och ukrainska styrdokuments aspekter på matematiska bevis. Resultatet av undersökningen visar att lärarna från båda länder har samma syn på bevis i matematikundervisningen, dock skiftar användningen av den i klassen markant mellan länderna. I Sverige framförs bevis ibland för eleverna, men i Ukraina är bevis ett måste vid varje nytt avsnitt. Däremot bevisas Pythagoras sats alltid för eleverna i båda länderna, fast bevis metoderna ligger på olika svårighetsnivå. Undersökning av böckerna och styrdokument visar att eleverna i Ukraina börjar arbeta med bevis mycket tidigare än eleverna i den svenska skolan.

Författare

Olga Marklund Krasnolutska

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..