Sök:

Betydelsen av utvecklingsmöjligheter i arbetslivet

En kvalitativ studie utifrån ett arbetsgivar- och arbetstagarperspektiv.


Enligt flera studier skapar utbildning vid ho?gskola eller universitet vissa fo?rva?ntningar pa? arbetslivet. Ma?nniskor med en akademisk bakgrund fo?dda a?r 1980 eller senare anses ha stora behov av utvecklingsmo?jligheter. A?r detta sant? Underso?kningen i denna studie utgick fra?n tva? olika perspektiv, arbetsgivarnas och arbetstagarnas. Vi a?mnade underso?ka vilka behov av utvecklingsmo?jligheter arbetsgivarna trodde att deras arbetstagare hade, samt vilka de mo?jliggjorde fo?r, vidare underso?kte vi vilka behov arbetstagarna faktiskt hade samt vilka de ansa?g blev mo?jliggjorda. Studien a?mnade se om det existerade skillnader eller likheter i arbetsgivarnas och arbetstagarnas syn och vidare underso?kte vi vad dessa eventuellt kunde bero pa?. Vi underso?kte da? fra?mst motivation och kommunikation, da?refter sa?g vi hur dessa pa?verkade arbetstagarnas arbetstillfredssta?llelse. Studien tilla?mpar en deduktiv ansats och va?r teoretiska referensram a?r uppbyggd fra?n fyra olika teman, utvecklingsmo?jligheter, kommunikation, motivation och arbetstillfredssta?llelse. Dessa har sedan legat grund fo?r studiens empiriska underso?kning. Den empiriska underso?kningen skedde genom kvalitativa intervjuer, dessa med fyra arbetsgivare och tio arbetstagare i Umea?. Alla intervjupersoner verkade inom finansbranschen. Arbetstagarna som intervjuade hade alla en akademisk bakgrund och de var fo?dda a?r 1980 eller senare.Studiens resultat visade att arbetsgivarna trodde samt upplevde att arbetstagarna, vilka var relativt nyutexaminerade och fo?dda efter a?r 1980 hade stora behov av mo?jlighet till utveckling, na?got som sta?mde va?l o?verens med arbetstagarnas faktiska behov. Vidare hade de a?ven liknande syn pa? vad som motiverade de ansta?llda och det som framgick som va?ldigt viktigt var att arbetsgivarna bo?r tilla?mpa en va?lfungerande kommunikation. Det a?r a?ven viktigt att arbetsgivarna uppma?rksammar arbetstagarna och att det existerar en god och o?ppen dialog, da? det la?g till grund fo?r fo?rsta?else mellan arbetsgivarna och arbetstagarna. Vidare visade studiens resultat att det a?r arbetstagarnas ansvar att sja?lva fo?rklara fo?r deras chefer vilka behov de har. Fo?r att arbetstagarna ska ka?nna sig trygga i att bera?tta vad de vill go?ra a?r det dock viktigt att arbetsgivarna skapar en god och va?lfungerande kommunikation dem emellan. Om arbetstagarna upplevde att det existerade en va?lfungerande kommunikation, ka?nde de sig motiverade och detta pa?verkade i sin tur arbetstagarnas arbetstillfredssta?llelse positivt. Vidare visade studien pa? ett beroendefo?rha?llande mellan kommunikation, motivation och arbetstillfredssta?llelse. 

Författare

Emma Forsberg Matilda Johansson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Företagsekonomi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..