Sök:

Betydelsefulla parametrar och uppkomna styreffekter

en koncerns val av internprissättningsmodell

Prissättningen av de interna transaktionerna mellan dotterbolag inom koncerner är alltid ett aktuellt ämne för interna diskussioner. Hur koncernens mätning och styrning av dotterbolagens interna transaktioner sker, kan medföra styreffekter med utgångspunkt från valet av internprissättningsmodell. Denna undersökning har tagit utgångspunkt i att undersöka vilka styreffekter som valet av internprissättningsmodell kan medföra inom dotterbolagen, samt att undersöka vilka parametrar som kan aktualiseras för koncernen vid förändringar av prissättningen på interna transaktioner. Syftet i undersökningen avser att visa på vilka styreffekter en implementerad interprissättningsmodell kan ge i ett dotterbolag, samt tydliggöra de parametrar som är av betydelse för en koncerns val av interprissättningsmodell. Den empiriska undersökningen skedde genom att ledande personer inom ett antal dotterbolag intervjuades där ett antal fiktiva case presenterades, som de fick ta ställning till. Dessa case tog avstamp i två olika internprissättningsmodeller (IPM), marknadspris och Cost-plus modellen. Beroende på vilken IPM som implementerades i respektive case blev resultaten till viss del olika, och styreffekterna skilde sig åt utifrån case och mellan dotterbolag. Ur koncernens perspektiv har undersökningen även visat på att antal parametrar som ingår som beslutsunderlag för valet av IPM bör innefatta mer än koncernens idag använda parametrar. De slutsatser som undersökningen leder fram till är att styreffekter uppstår beroende på grad av påverkan från specifika parametrar, parametrar som inte ligger som grund för valet av IPM men som påverkar i större grad än de redan fastställda parametrarna.

Författare

Andreas Starenhed Rickard Paavola

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.