Sök:

Betydande faktorer i svenska modefo?retags internationalisering

En fallstudie av Acnes internationaliseringsprocess


Svenskt mode anses idag ligga i framkant internationellt och fo?rva?ntas bidra till en o?kning av Sveriges export varav flera pekar ut svenska modefo?retags stora utvecklingspotential. Trots dessa fo?rva?ntningar sto?ter ma?nga av de svenska modefo?retagen pa? problem vid deras internationalisering. Tre av de fra?msta problemen vi funnit a?r: (1) En avsaknad av affa?rsma?ssig kunskap till fo?ljd av att fo?retagen ofta grundas och drivs av en designer. (2) En svag kapitalbas till fo?ljd av en likviditetsutmaning och bristande affa?rsma?ssiga kunskaper. (3) Samt en minskad kontroll av deras verksamhet i samband med anva?ndandet av externa parter sa? som distributo?rer och agenter. Fo?r att ta reda pa? vad dessa kan grunda sig i har vi gjort en fallstudie pa? Acne, som sa?gs vara symbolen fo?r det svenska modeundret. Genom att studera Acnes internationaliseringsprocess har vi kunnat utla?sa vad vi finner a?r de mest betydande faktorerna i denna och kan se att de innehar kunskap som de andra modefo?retagen ofta inte har. De tre fra?msta problemen grundar sig alla i en bristande kunskap hos de svenska modefo?retagen. 

Författare

Ulrika Skoog Anna Hedström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..