Berättande i digitala spel - En undersökning av monomyten och dess gestaltning
SpelutvecklingDigital game developmentMedieteknikMedia technologyThe ordinary worldThe call to adventureMonomytenDigitala spelBerättelsestrukturer
Den här uppsatsen undersöker monomytens två inledande steg The Ordinary World
och The Call to Adventure samt hur dessa kan gestaltas i digitala spel. Syftet
är att få insikt i hur spelmediet kan använda sig av de här teorierna om
berättelsestrukturer för att skapa mer engagerande upplevelser. För att
undersöka problemområdet konkretiserades teorierna i ett ramverk utifrån vilket
en spelprototyp utvecklades och två redan existerande digitala spel
analyserades. Prototypen jämfördes med de analyserade spelen för att undersöka
på vilket sätt teorierna om The Ordinary World och The Call to Adventure
gestaltats. Undersökningen visade på att spelmediet erbjuder en mängd olika
sätt att gestalta teorierna på och vilka för- och nackdelar dessa
gestaltningssätt har. Vidare pekade användandet av monomyten på dess fortsatta
relevans inom spelmediet, men även på de problem som reproduktionen av
monomytens struktur kan leda till.