Sök:

Bensinskattens regionala fördelningseffekter

en studie av
Piteå och Lidingö kommuner


I den pågående miljödebatten i Sverige har koldioxidutsläpp och dess miljöpåverkan kommit alltmer i fokus och förbränning av fossila bränslen i ex bensin är en av de största utsläppskällorna. Ett sätt att begränsa utsläppen av koldioxid är att belägga bensinkonsumtion med en skatt. En faktor som bör tas i beaktande vid beskattning är vilka välfärdsförluster som kommer att orsakas av skatten. Denna uppsats undersöker huruvida det kan ha uppstått skillnader i välfärdsförlust i Lidingö och Piteå kommuner som följd av en skatteökning på bensin under perioden 1995-2001. Denna skillnad i välfärdsförlust definieras som hur hårt skatten kan slå ekonomiskt i respektive kommun. Piteå kommun kan uppvisa en påtagligt större minskning av bensinkonsumtion än Lidingö kommun vilket antyder att skatten varit effektivast i Piteå. Dock antyder modellens variabler att Lidingö kommun drabbats av en större välfärdsförlust som följd av skatten som kan bero på att Lidingös bensinefterfrågan är mer inelastisk än Piteås. Dock kan denna uppsats ej dra några definitiva slutsatser i frågan då detta kräver ett mer omfattande material än vad som varit tillgängligt i detta fall.

Författare

Michael Persson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..