Sök:

Benchmarking inom hemelektronikbranschen ? En analys av två ledande affärskedjor.


Att styra en verksamhet med rätt underlag är väsentligt i alla företag. Med detta iåtanke finns det fler olika tillvägagångssätt att säkerställa att rätt beslut tas ochkonkurrenskraften jämfört med liknande verksamheter upprätthålls. Ett moderntföretag kan idag inte uteslutande agera på ett sätt som inte tar hänsyn till externafaktorer såsom konkurrenters affärsstrategi, aktuell marknadssituation och konjunktur.Ett företag måste hela tiden ha ett mål att utvecklas och löpande bli bättre. Detta kanske i olika nivåer; ekonomiska resultat, processer, kundorienterat mm. Det som ärgemensamt med alla dessa är att de förutsätter att det sker en utvärderande- ochjämförandeprocess mot liknande verksamheter eller processer. Detta ärgrundprincipen bakom benchmarking. Detta kan verka självklart för många menstudien visar att trots det faktum att många är medvetna om benchmarking ochfördelarna som kan utvinnas, tillämpas det inte effektivt nog för att fungera fullt ut.Ett problem som återfinns inom verksamheter är en brist på kunskap och tålamod närdet gäller benchmarking. Att arbeta efter målet att bli marknadsledande inom enbransch saknar ofta den tolerans, kunskaps- och viljenivå som krävs för att genomföraen omfattande benchmarkingstudie och utforma verksamhetsmål och handlingsplanerbaserat på resultatet. Därför är det viktigt att sprida kunskap om benchmarking ochminimera misstolkningar av ett begrepp många har hört talas om men få verkligenförstår.Studien består av en kvalitativ undersökning baserat på två stycken detaljhandelföretagi elektronikbranschen (Siba och Expert Sverige). Inom en bred bransch finnsföretag med olika nischar men med gemensamma mål att förstärka sin position ochöka lönsamheten. Med vår studie får läsaren en bild över hur två olika företag, medolik företagsstruktur och affärsidé, arbetar med benchmarking för att i slutändankonkurrera om den stora summa pengar Svenskar spenderar årligen på elektronik. Vifår också insikt i de stora skillnaderna i benchmarking arbetet i jämförelse med vadteorin förespråkar kontra det praktiska arbetet och vad detta beror på.

Författare

Robin Lemonte Oskar Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..