Sök:

Belöningssystem, mål, motivation och prestation

En fallstudie av Swedish Match

Denna uppsats handlar om belöningssystem och dess påverkan. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur finansiella belöningssystem påverkar de anställdas motivation och prestation i ett bolag och hur de prestationer som ligger till grund för ett företags belöningssystem uppfattas och mäts. Motivation är en viktig faktor för ett belöningssystem. Motivation beskrivs i ett antal teorier. Förväntningsteori, som beskriver hur beteenden och belöningar hänger ihop; Herzbergs hygienfaktorer och motivatorer, vilket i princip innefattar missnöjdhetsfaktorer och motivationsfaktorer; och agentteori som beskriver hur incitament kan motivera anställda att öka sin prestation och uppnå uppsatta mål. Belöningssystem är ett verktyg eller styrmedel som har till syfte att få anställda att prestera bättre och därmed nå upp till en organisations mål.Det finns olika sorters belöningssystem, bland annat resultatbonus,optioner och vinstdelning. Mål är en viktig ingrediens vid utformandet av ett belöningssystem, mål kan utformas och se ut på olika sätt men det viktiga är att det finns en koppling mellan målen och belöningen.Undersökningen gick till på det sättet att ett antal intervjuer utfördes och att enkäter skickades ut till ett antal anställda på ett företag. Detta innebär att vi utförde både en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. Vår undersökning visade att Swedish Matchs belöningssystem hade en viss påverkan på de anställdas motivation, men inte så stor, vilket kanske kan förklaras av att Swedish Matchs incitamentsprogram inte är tillräckligt starkt kopplat till individuella prestationer.

Författare

Fuzia Hassan Kristian Högberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..