Belöningssystem i tjänsteföretag
två fallstudier inom bankbranschen
Ekonomistyrning har traditionellt sett varit anpassad till varuproducerande företag och belöningssystem har varit inriktade på att mäta och belöna försäljnings- och kostnadsmål. Idag växer tjänstesektorn allt mer och de anställda utgör en stor del av den upplevda tjänsten. Det är viktigt att de anställda känner sig nöjda eftersom det finns ett samband mellan tillfredställda anställda och tillfredställda kunder. Problemet med belöningssystem är att individer motiveras av olika saker och därmed är det svårt att utveckla ett belöningssystem som passar alla. Syftet med denna uppsats var att belysa hur tjänsteföretag motiverar sina anställda med belöningar för att nå företagets mål. För att uppnå syftet har vi valt att göra två fallstudier inom bankbranschen. Vi har dragit slutsatsen att det är viktigt att erbjuda de anställda olika sorters belöningar eftersom individer motiveras av olika saker. Ledaren har en central roll vid utveckling och användning av belöningssystem, därmed måste de besitta vissa egenskaper.