Sök:

Belöningssystem -En studie av Cherry Casino AB

Bakgrund och problem: Belöningssystem används ofta som ett styrmedel av företag för att styrasina anställda till att motivera dem att prestera i företagets intresse. För att provision skall fungeraur företagets syn så måste intäkterna öka i samma takt som kostnaderna för att inte provisionen skalläta upp vinsten. Belöningssystem är omdiskuterat och det är många som ställer sig kritiska till attbelöna med monetära medel. Att konsumenter lätt blir övertalade att köpa produkter som de inte harnågon nytta av, är ett av skälen till att staten reglerar allt mer av den belöningspolitik som mångaföretag idag bedriver, trots att det i många av dessa företag är ett välfungerande system till att få deanställda motiverade att prestera sitt yttersta för företaget. Med ett avskaffande avprovisionsbaserad lön måste företaget hitta ett annat sätt att motivera de anställda till att utföra braprestationer i sitt arbete.Frågeformulering: Hur kan ett företag motivera sina anställda till att utföra ett bra arbete somligger i linje med företagets intresse vid en avveckling av provisionsbaserad lön?Syfte: För att besvara vår frågeställning vill vi med denna studie skapa en förståelse kring vad sommotiverar de anställda på Cherry Casino AB samt ge förslag till hur företaget kan belöna braprestationer utan att använda sig av provisionsbaserad lön.Avgränsningar: Vi har avgränsat vår studie till restaurangkasinoverksamheten inom Cherry CasinoAB. Vi studerar Göteborgsregionen på grund av geografiska skäl.Metod: För att få en bra grund och förståelse för hur företaget arbetar intervjuades personalansvarigför Cherry Casino Syd. En enkätundersökning genomfördes med 24 av företagets anställda för att tareda på dess inställning till företagets sätt att motivera dem. Detta material analyserades utifrån denteoretiska referensramen i en analys som avslutas med en slutsats om vad som framkommit avstudien.Slutsatser: Monetära belöningar är inte alltid det som motiverar bäst till bra prestationer. Studienav restaurangkasinoverksamheten Cherry Casino AB visar att andra faktorer är minst lika viktiganär det gäller att motivera de anställda. Genom att ge den anställde erkännande och återkoppling tilldess arbete kommer den att känna sig sedd och känna sig nöjd med ett väl utfört arbete. Mångaanställda på Cherry Casino AB gillar att tävla, för att företaget skall få den anställde att agera iföretagets intresse kan företaget införa grupptävlingar i arbetet för att skapa bättre gemenskap ochett mer kollektivt beteende. För att få den anställde ytterligare motiverad till att prestera bordeföretaget omarbeta sitt bonussystem, då det i dagsläget anses orättvist och för vissa är baserad påouppnåeliga mål. Genom att alla de anställda känner att de har en chans att erhålla en bonus såkommer fler att motiveras till att försöka uppnå ett bra resultat.

Författare

Sara Höglund Therese Stenlund

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..