Sök:

Beläggningsanalys av motorprovningen vid Volvo Aero Corporation

Detta är resultatet av en studie som har utförts vid motorprovningen på Volvo Aero Corporation i Trollhättan. Motorprovningen provar flygplansmotorer, komponenter till dessa och rymddetaljer samt utför underhåll och utveckling av Volvo Aeros testceller, TC. Till dessa testceller kommer ett antal olika motormodeller för prov snarast möjligt.Motorprovningen står nu inför vissa större beslut om att eventuellt lägga ner en av testcellerna och överföra dess motorer till en annan testcell. Motorprovningen har idag inget verktyg för att mäta hur stor kapacitet de olika testcellerna har, och om denna nerläggning då är möjlig. Huvudsyftet i denna studie är identifiera de variabler som påverkar tiden för att genomföra ett motorprov och med hänsyn till dessa variabler bygga en beläggningsmodell. Modellen ska besvara vilka resurser som krävs i form av tid och personal för att prova en viss mängd motorer. Utöver detta ska även en ekonomisk analys genomföras för att se de ekonomiska konsekvenserna av att lägga ner en testcell vid motorprovningen.Motorprovningen har även fått hårdare krav på genomloppstid för prov av motorer. Idag finns det inga rutiner för att mäta genomloppstid vid motorprovningen. Ett delsyfte i denna studie är att implementera mätning av genomloppstid för att kunna följa upp dessa tider och jämföra dem mot de ställda kraven.Beläggningsmodellen är nu byggd och innefattas av de variabler som påverkar motorprovningen. Modellen bygger på att uppdateras med information från redan genomförda motorprov. På det sättet får användaren en vink om hur mycket resurser som krävs för att prova en framtida motorvolym. Indatan till modellen kommer från ett program som heter TCDB, som används för att registrera data vid motorprov. Det är alltså av yttersta vikt att TCDB används och fylls i på ett korrekt sätt för att beläggningsmodellen ska ge rätt resultat för kommande beläggning. Modellen är enkel och lätt att använda och den ger användaren möjlighet att själv justera tider samt sannolikheter för fel, som kan uppstå vid motorprov.Användaren kan på detta sätt experimentera med modellen för att se hur olika effekter påverkar det slutliga beläggningsresultatet.Då modellen beräknar 2005 års motorvolym, med befintlig indata som finns tillgänglig, ger det ett resursbehov på ungefär 2100 timmar exklusive underhåll. Då motorprovningen beräknar antal riggtimmar per år till 1400 timmar, ger det en skiftgång på ungefär 1,5 skift.Detta innebär att motorprovningen måste öka från 1 till 2-skift för att klara av att prova den prognostiserade motorvolymen. De ekonomiska konsekvenserna av att lägga ner en testcell bidrar under år 2005 med en besparing på ungefär XX 1 kr och för år 2006 och framåt, med ungefär XX1 kr per år. Att summan skiljer mellan åren beror på att vissa fasta kostnader inte direkt går att eliminera utan måste betalas tillsvidare, beroende på vissa kontrakt.En rutin har införts som gör det möjligt att mäta genomloppstid, men den bör dock utvecklas för att ge mer effekt och direkt kunskap om genomloppstiden. Förslag på hur detta ska genomföras har givits i studien.

Författare

Fredrik Bark

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..