Begreppskoherens i mekanik och attityd till fysik
I detta arbete undersöktes och jämfördes begreppskoherens och attityd till fysik bland
elever på fysik- respektive naturvetenskapsprogrammet vid gymnasieskolan
Polhemskolan i Lund. Begreppskoherensen undersöktes med Force Concept Inventory
som är ett omdiskuterat flervalstest från USA som ska mäta studenters
begreppskoherens för kraftbegreppet inom den klassiska mekaniken. Eftersom många
undersökningar visar att intresset för fysik minskar undersöktes också elevernas attityd
till fysik med ett svenskt test av Likertmodell.
Undersökningarna gjordes på elever som precis börjat åk 1 och på äldre elever som läst
kursen Fysik A inom båda programmen. Resultatet av undersökningarna är att eleverna
på fysikprogrammet har större begreppskoherens för kraftbegreppet än eleverna på
naturvetenskapsprogrammet och att begreppskoherensen höjs efter Fysik A. Attityden
till fysik är dessutom mer positiv på fysikprogrammet men eleverna på
naturvetenskapsprogrammet har större spridning i attityd. Slutsatsen är att
Polhemskolans fysikprogram har lyckats locka de elever som det är tänkt för.