Sök:

Bedömningens svåra konst

En undersökning om jämförandemoment vid betygsättning


Syftet med denna studie är att undersöka förekomsten och karaktären av jämförande av elevprestationer som ?verktyg? vid bedömning och betygsättning av elever i grundskolan. Materialet till studien har insamlats genom djupintervjuer med åtta högstadielärare i olika ämnen. Intervjuerna har genomförts medelst halvstrukturerad intervjumetod och med en intervjuguide som bas. Det insamlade materialet har analyserats enligt tematisk analysmetod. Studien visar att jämförande av denna karaktär förekommer i samtliga av de undersökta lärarnas praktiker. Den visar vidare att graden av, inställningen till och medvetenheten om jämförande i denna mening varierar en hel del hos de utfrågade.Undersökningen visar också att lärare i grundskolan använder sig av flera ?verktyg?, eller ?angreppsmetoder? i sin bedömnings- och betygsättningspraktik. I materialet blir sex sådana parametrar tydliga, nämligen: 1. Kunskapskrav som måttstock för bedömningen av elevprestation. 2. Jämförelse mellan elevprestationer. 3. Elevprestationer som måttstock för tolkning av kunskapskrav. 4. Lärarens tidigare erfarenhet av elevprestationer och bedömning av dessa som måttstock för aktuell bedömning. 5. Vägledning av de nationella proven. 6. Lärares inbördes diskussioner omkring allt detta i bedömande och betygsättande syfte.Vidare tydliggörs bristen på likvärdighet i vårt nuvarande betygssystem genom ett resonemang kring en tänkt normalfördelningskurva.Som slutsats drages att ett fördjupat samtal och en fördjupad reflektion kring bedömnings- och betygsättningsförfarandets rätt komplicerade karaktär är önskvärd, samt att man mer borde utgå från praktik, och forskning kring praktik, i utformandet av ett fungerande bedömningssystem, mer än från idéer och tankekonstruktioner

Författare

Urban Eklöf

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..