Sök:

Bedömning som psykoterapiprocess vid den inledande kontakten med ungdomar

Syftet med intervjustudien var att skapa en modell utifrån hur psykoterapeuter beskriver den inledande processen i kontakten med en ungdom som kan leda fram till ett beslut att det finns förutsättningar för att en psykoterapi kan påbörjas. En annan avsikt var att studera om det går att uppfatta något i samspelet med den unge som visar att ett så kallat ?psykoterapeutiskt område? har skapats i situationen.Huvudresultatet av studien visar att vid den inledande kontakten med ungdomar arbetar terapeuterna parallellt med bedömningen av om den unge kan tillgodogöra sig psykoterapi och med att stödja en utvecklingsprocess. Målet för det inledande arbetet, eller det processen syftar till, är att komma fram till ett gemensamt upplevt möte i samtalet, i denna studie kallat för "psykoterapeutiskt möte". Inledningen av kontakten med en ungdom präglas alltså av ett kombinerat bedömningsarbete och psykoterapeutiskt processarbete. Längden eller omfattningen på detta arbete är inte på förhand tidsbestämt.Ungdomspsykoterapi kan utifrån resultaten i studien beskrivas som att den normala adolescensutvecklingen sätts i rörelse, att det skapas möjligheter för ungdomens frigörelsearbete. När det psykoterapeutiska mötet sker och både atmosfären som präglar denna och en arbetsallians finns närvarande i samspelet mellan den unge och terapeuten, då har vi kommit fram till den punkt som avslutar det som kan beskrivas som typiskt för en ungdomspsykoterapi.Det kan finnas kvar svårigheter som behöver hanteras inom ramen för en psykoterapeutisk behandling. Och det finns efter detta inledande arbete med en ungdom möjligheter att gemensamt formulera innehållet i ett ömsesidigt psykoterapeutiskt engagerat arbete med fokus på den unges svårigheter.

Författare

Magnus Menfors

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..