Sök:

Bäst före 2014

En studie om matsvinn i livsmedelsbutiker


SyfteVårt syfte är att ge en djupare förståelse för det matsvinn som uppstår i livsmedelsbutiker genom att analysera och utreda servicelandskapets, personalens och kundens påverkan på matsvinn. Med koppling till detta syfte har vi valt följande forskningsfråga:På vilka sätt kan livsmedelsbutiker arbeta för att minimera sitt matsvinn med hänsyn till butikernas lönsamhet och kundnöjdhet? MetodDenna uppsats är en kvalitativ studie som haft sin början i ett empiriskt problem som vi ville skapa en djupare förståelse kring, vilket innebär att vår uppsats haft sin början i induktionen. Under processens gång har vi arbetat parallellt med empiri och teori, därför har studien haft ett växelspel mellan induktion och deduktion. Insamlingen av material har skett genom primära och sekundära källor där det empiriska materialet skett genom semistrukturerade intervjuer.SlutsatserI vår arbetsprocess har vi kunnat urskilja att servicelandskapet, personalen och kunden är de faktorer som påverkar matsvinnet inom dagligvaruhandeln. Vi har lyft fram att exponeringar, inköp, service och kunskap är återkommande tendenser som är avgörande för matsvinnet som uppstår. Under arbetsprocessens gång har vi identifierat att butikernas främsta fokus är lönsamhet. Baserat på våra föreslagna arbetssätts möjliga påverkan på matsvinn, försäljning och kundnöjdhet, ser vi att livsmedelsbutikers lönsamhet har potential att öka eller förbli opåverkad, samtidigt som deras matsvinn har potential att minska.

Författare

Mikael Forssell Jonas Hedlund Oskar Ribinge

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..