Sök:

Barriers to market entry and EC Competition law


Hinder för marknadstillträde är viktigt i många avseenden. För ett företag som slår sig in på en ny marknad är det viktigt att veta vilka hinder det möter. För konkurrensrättsliga myndigheter är det nödvändigt att veta vilka hinder som existerar för att exempelvis kunna avgöra om ett företag har en dominerande ställning. Det är också nödvändigt att känna till hindren för att säkerställa en fri tillgång till marknaden. Det saknas dock en generellt accepterad definition av hinder för marknadstillträde. Detta gör det svårare för de olika parterna på marknaden att veta om de handlat på ett otillåtet vis. Saknaden av en generellt accepterad definition och en klar åsikt om vad anses vara otillåtet enligt konkurrensrättsliga regler leder också till komplicerade och tidskrävande rättsliga processer. Jag presenterar en rad olika definitioner samt en översikt av olika hinder för att klargöra ämnet. Jag diskuterar vilka hinder som är av intresse från ett konkurrensrättsligt perspektiv samt varför de är av intresse. Jag kommer till slutsatsen att från ett konkurrensrättsligt perspektiv så är det inte definitionen i sig som är viktigast, utan man måste avgöra om ett hinder är otillåtet på individuell basis. Vid avgörande måste hänsyn tas till en rad olika faktorer, expempelvis den relevanta marknaden, vilken sorts hinder det gäller, hindrets effekt på marknaden, om hindret genererar några positiva effekter mm.

Författare

Teresia Almgren

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Ekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..