Sök:

Barnsa?nger ? sa?nger fo?r barn?

En kartla?ggning av de musikla?romedel som anva?nds i fo?rskolan och dess anpassning till barnro?sten


Syftet med min underso?kning har varit att o?ka fo?rsta?elsen och kunskapen kring barnro?sten och dess begra?nsade ro?stomfa?ng genom att kartla?gga de la?romedel, besta?ende av utgivna barnmusikmaterial, som anva?nds pa? ett urval fo?rskolor. Utifra?n barnro?stens fo?rutsa?ttningar har jag ba?de o?versiktligt och mer inga?ende studerat musikexempel fra?n barnskivor och dess anpassning till barnens eget ro?stla?ge. Fo?rskolor har via webbenka?t medverkat och angivit de skivor som de sja?lva anva?nder sig av. Efter datainsamling och bearbetning har jag fo?rst gjort en o?versiktlig analys av 866 barnvisor och da?refter har jag gjort en mer inga?ende granskning o?ver ett urval, som visar pa? varierande aspekter, problematik och fo?rutsa?ttningar gentemot barnro?sten. Detta illustreras av ett pianodiagram da?r jag visar sa?ngernas omfa?ng och ro?stla?ge. Min studie visar att fa?rre a?n ha?lften av de tillfra?gade fo?rskolorna anva?nder inspelade barnskivor under sa?ngstunden. Den visar ocksa? att det finns ma?nga musikla?romedel som inte a?r anpassade till barnro?sten och att det a?r sva?rt att, utan tra?ning eller speciell kunskap, sja?lv avgo?ra om la?romedlet a?r anpassat eller inte. Sa?nger med ett litet eller mellanstort omfa?ng a?r att fo?redra eftersom det da? a?r la?ttare att hitta ett gemensamt ro?stla?ge mellan barn och vuxen.

Författare

Linda Trapp

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..