Barns tankar kring naturvetenskap - 4-5-åringar förklarar regn / Young Children´s Thinking about Science ? 4-5-year-old Children Explain the Mechanism of Rain
Denna studie syftar till att undersöka vilka vardagsföreställningar 4-5-åringar har kring
naturvetenskapliga fenomen, i detta fall regn och vattnets kretslopp. Detta undersöktes
med hjälp av individuella kvalitativa intervjuer, vilka videofilmades och
transkriberades. Ett kodningsschema grundat på tidigare studier användes vid
dataanalysen. Resultatet visar bland annat att flertalet av barnen, fem av sju, har en
initial förståelse av vattnets kretslopp då de ofullständigt förklarar begreppen
avdunstning respektive avrinning, samt att regn kommer från moln. Barnen förklarar
även att det regnar på grund av att moln krockar, det blåser alternativt att Gud eller
solen släpper regnet. Betydelsen av att i undervisningen utgå ifrån och utmana barns och
elevers vardagsföreställningar diskuteras.