Sök:

Barns situation framlänges, baklänges, uppifrån och ner

En deskriptiv studie av fem socionomers tankar om tillämpning av Barnkonventionen i socialt arbete

Aktuell studie undersöker hur fem socionomer inom kommunalverksamhet tänker kring tillämpandet av Barnkonventionen isocialt arbete. Fokus ligger på deras egen arbetssituation; deproblem och möjligheter som de möter i sitt dagliga arbeteinom socialtjänsten. Underlaget för resultatet togs fram genomkvalitativa intervjuer med de femsocionomerna. Resultatet presenteras genom ett deskriptivtangreppssätt och problematiseras med hjälp avBarnkonventionen, mänskliga rättigheter ochBarnkonventionens lagstatus i Sverige. Intervjuerna visade attsocionomerna i många fall inte hade tillräcklig kunskap omBarnkonventionen som helhet. Alla arbetade medbarnperspektiv och barnets bästa, men inte genomkonventionen i sig. De visade också på att ledningens stöd ochdirektiv är viktiga faktorer för att arbetet med en tillämpning avBarnkonventionen skall kunna startas och utvecklas. BBIC varinte alltid tillräcklig för att jobba med Barnkonventionens allaprinciper och det var ofta en svårighet för tillämpning attBarnkonventionen inte är lag i Sverige.

Författare

Elise Ackerot

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbete

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..