Sök:

Barns rörelsemöjligheter i förskolan


Detta examensarbete handlar om rörelse bland barn i förskoleåldern, hur de utvecklas genom rörelse och hur dagens samhälle förhåller sig till rörelse. Syftet med detta arbete var att få en ökad kunskap om förskolebarns rörelsemöjligheter. Under min verksamhetsförlagda utbildning genomförde jag observationer på tre barn i åldrarna, 1, 3 och 5 år. Detta valde jag att göra för att se deras rörelsemönster i vardagen. Jag observerade dessutom pedagogerna i förskolan för att se hur mycket de uppmuntrade barnen i vardagen till rörelse och rörelselekar. Jag genomförde även en gruppintervju med samma pedagoger, för att ta reda på hur viktigt de anser att rörelsen är på förskolan. Resultatet visar att pedagogerna var överens med att rörelsen har stor betydelse för barns utveckling samt att observationerna på barnen överensstämmer mycket med den litteratur jag läst.

Författare

Hanna Marklund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..