Sök:

Barns lek utifrån ett genus och kulturell perspektiv

Könsroller är något som barn i tidigt ålder lär sig av föräldrar och samhället. Kulturella processer påverkar de samhällen vi lever i. Syftet med studien var att undersöka hur flickor och pojkar berättar och tänker om leken, sin egen och det andra könets samt studera om det finns kulturella skillnader mellan flickors och pojkars lek. Sexton barn, 8 flickor och 8 pojkar, i åldern fem till sex år intervjuades. Fyra flickor samt fyra pojkar kom från en svensk kultur. Fyra flickor respektive fyra pojkar hade en annan kulturell bakgrund, mestadels arabisk. Datainsamlingen utfördes genom semistrukturerade intervjuer. Tematisk analys användes för att bearbeta data. Resultatet visade att flickorna lekte familjerelaterade lekar, medan pojkarna lekte konstruktionslekar och aggressiva lekar. Flickorna valde i större utsträckning än pojkarna, springlekar som sin favoritlek. Flickorna valde att leka med flickor och svenska pojkarna valde att leka med pojkar. Däremot valde pojkarna med annan kulturell bakgrund att leka med bägge könen. Både flickorna och pojkarna hade en god uppfattning om det andra könets lek. Barnens språkliga förmåga varierade, varför intervju som metod att studera små barns uppfattning i olika frågor har sin begränsning.

Författare

Reza Darvishian

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..