Sök:

Barns kompetens

Förskollärarens föreställningar och organisering av verksamheten

Denna undersökning ställer frågan hur manskropp i kombination med nakenhet, muskler, poser och blickar konstruerar maskulinitet och könsroller i bilder. Syftet med uppsatsen är att utifrån mansforskningens teorier och semiotisk metod granska bilder som förskjuter och omförhandlar maskulinitetens etablerade normer. Undersökningen tittar närmare på betydelsebärande markörer för att synliggöra hur den manliga kroppen har blivit viktig i bilden av mannen. Det didaktiska och bildpedagogiska syftet är att skapa ett medvetet och kritiskt tänkande kring bildens betydelse i konstruktionen av könsroller. Maskulinitet definieras i det kommersiella bildflödet och det är viktigt att förstå bilders sociala och kulturella innebörder.I den konstnärliga gestaltningen undersöks förskjutningen av maskulinitet i bild, och betydelsen av manskroppen när den förses med markörer betecknade som feminina och kvinnliga. Den konstnärliga gestaltningen parafraserar ett motiv med tydliga markörer för könstillhörighet. Kvinnliga blickar och poser i kombination med manliga kroppar och muskler. Manskroppen görs till ett åtråvärt objekt och muskler som vanligtvis är en stark symbol för maskulinitet och styrka får tvetydiga betydelser. Syftet är att förskjuta läsningen av manskroppen genom att bearbeta och granska hur maskulinitet påverkas av kvinnligt och feminint tillskrivna visuella markörer.

Författare

Sandra Persson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Estetisk-filosofiska fakulteten

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..