Sök:

Barns känsla för plats i Tierps kommun

Plats-Identitet-Framtid


Detta a?r en uppsats som underso?ker hur barn relaterar till platsen de bor pa? samt hur platsen pa?verkar hur de ser pa? sin identitet. Uppsatsen a?mnar a?ven granska barns syn pa? sin framtid utifra?n uppva?xten pa? denna plats. Platsen som underso?ks a?r Tierps kommun och barnen som deltar i studien ga?r i la?g -och mellanstadieklasser pa? grundskolor i kommunen. Genom en enka?tunderso?kning som utfo?rts av Tierps kommun tillsammans med en fallstudie utfo?rd av fo?rfattaren har slutsatser om barnens relation till sin plats kunnat dras i denna uppsats. Fallstudien utfo?rdes hos tva? klasser pa? en skola i Tierps kommun fo?r att djupare kunna analysera barns ka?nsla fo?r plats. I denna fallstudie ingick en gruppintervju, som bestod av en pa?sta?endeo?vning och en gruppdiskussion, samt en kartstudie.Utifra?n teorier om platstillho?righet, platsidentitet, barn som sociala akto?rer och ka?nsla fo?r plats visar uppsatsen pa? att barn i Tierps kommun relaterar till sin plats genom det sociala umga?nget pa? platsen samt hur platsen anva?nds. Platserna skapar en mening utifra?n minnen som skapas da?r och fo?rsta?rks av ka?nslor som platsen ger. Barns identitet utvecklas genom interaktioner med platser som ger upphov till vissa ka?nslor och i framtiden vill de fo?rsta?rka sina positiva ka?nslor fo?r platsen genom att exempelvis bevara naturen och bygga fler platser fo?r roliga aktiviteter. 

Författare

Matilda Lundqvist

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..