Barns föreställningar om skräp
Detta arbete handlar om barns tankar om skräp i sin närmiljö. Vi ville ta reda på vad
barn tänker om skräp i närmiljön, eftersom vi under våra VFT perioder upptäckt hur
mycket skräp som ligger på skolgårdarna där barnen vistas och leker. Förskolan och
skolan har en betydelsefull roll för att utveckla barns handlingskompetens för en hållbar
utveckling. Vi har intervjuat barn i en mångkulturell förskoleklass för att ta reda på
deras tankar om varför skräpet hamnar på marken och vart det tar vägen om det får ligga
kvar. Vi har även intervjuat förskolläraren barnen hade i förskolan för att se om de fått
med sig någon kunskap om ämnet från förskolan till förskoleklassen. Våra resultat visar
att de flesta barn i denna undersökning tänker ungefär på samma sätt om skräp i sin
närmiljö. Skräp för dessa barn är något som någon använt och slängt på marken, t.ex.
förpackningar av olika slag. Barnen visade svårigheter i att förstå nedbrytning av
organiskt avfall och kom med olika förslag om vart skräpet tar vägen om det får ligga
kvar på marken.