Sök:

Barnlitteratur i förskolan

Hur använder sig förskollärare av barnlitteratur i förskolan?

Denna empiriska studie har haft som syfte att belysa förskollärarnas användande av barnlitteratur samt vilket utrymme den ges i förskolan. För att ta reda på detta har vi intervjuat fyra förskollärare om deras förhållningssätt till barnlitteratur. I vårt resultat går att utläsa att samtliga förskollärare såg barnlitteratur som viktigt för barnets utveckling inom olika områden, då främst språkutveckling. Samtliga förskollärare förklarade under intervjuerna att syftet med högläsningen även sågs som en omsorgssituation. Den främsta anledningen till att läsa högt för barnen tycktes vara kopplade till de temaarbeten som förskolorna arbetar med. Drivkraften till att spontant läsa en bok kom i första hand från barnen. Trots att förskollärarna var medvetna om de positiva effekterna som högläsningen ger, är det i de flesta av fallen som högläsningen inte fanns med i verksamhetens dagliga planering. Anledningen till detta förklarade förskollärarna är olika faktorer som förhindrade detta arbete, där tids- och personalbrist framhölls av många. Samtliga i studien såg bibliotekarien som en tillgång i urval av barnlitteratur till förskolan. Vi såg dock skillnader på engagemang när det kom till det egna aktiva valet av barnlitteratur. Vår diskussion redogör för förskollärarnas förhållningssätt utifrån begreppen, syfte, definition av barnlitteratur, val och tillgänglighet samt tid och miljö. För att barnlitteraturen och dess användningsområden ska uppfylla de syften som denna studies förskollärare benämner, behöver den ges en tydlig plats i den pedagogiska planeringen.

Författare

Susanne Aronsson Victoria Söremark

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..