Sök:

Barngruppens storlek och dess betydelse för lärande

En studie från en kåkstad i Sydafrika


Syftet med denna studie är att undersöka vilken syn förskollärare och lärare i Sydafrika har på barngruppers storlek samt hur de anser att storleken på barngruppen kan påverka barn och elevers lärande. För att få farm ett resultat har intervjuer genomförts med fem pedagoger och en förskolechef som arbetar på förskolor och skolor i Sydafrika. Metoden som användes var en kvalitativ intervjumetod för att få reda på sydafrikanska pedagogers syn på stora barngrupper och lärande. Enligt resultatet är stora barngrupper något som ses som ett problem och det är de flesta intervjupersoner enade om. De påstår att de har för lite resurser, för lite utrymme och för lite med material till de stora barngrupperna. De är även enade om att barnens lärande är något som hämmas i de stora barngrupperna och några hävdar att de barn och elever som drabbas mest är de så kallade slow learners.Några slutsatser som kan dras utifrån studien är bland annat att stora barngrupper ses som en svårighet för pedagoger. Pedagogerna har nämligen inte möjlighet att möta det enskilda barnet eller eleven i stora barngrupper, vilket i sin tur påverkar barn och elevers lärande.

Författare

Marie Kisterud

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..