Sök:

Barn, vuxna, språk och samhälle II


SyfteVårt syfte är att undersöka hur det är med barns språkutveckling idag. Det framkomer ofta iden offentliga debatten att barnens språk blivit sämre, det gäller talet såväl som läs-ochskrivkunnigheten. Hur förhåller det sig egentligen? Vi har därför valt att vända oss tillförskole ? och lågstadielärarna med vår fråga.ForskningsfråganHur är lärarens syn på barns språkutveckling?MetodVår undersökning är kvalitativ med en fenomenografisk ansats. Den grundar sig på intervjuermed 9 förskollärare och 6 lågstadielärare. Samtliga intervjuer, förutom 2, är bandade. Häravböjde lärarna att låta oss banda intervjun. Intervjuformen har en lägre grad av bådestadardisering och strukturering, eftersom vi önskar få klarlägga kvalitativa aspekter från denintervjuades livsvärld. Lärarna, som vi fått tillfälle att intervjua, är verksamma i Halland.ResultatVerkligheten är inte alltid lätt att fånga. Den är inte svart eller vit eller likadan för alla. Menutgår man från en kvalitativ metod med fenomenografisk ansats, får man räkna med attresultatet kanske inte blir entydigt. Det finns olika svar på vår forskningsfråga: hur lärarenssyn är på barns språkutveckling. För somliga lärare upplevs språksvårigheterna som merpåtagliga, för andra handlar det mer om språkutveckling, dvs. stimulera barnet att utveckla ettmera rikt och nyanserat språk. Men gemensamt är, att alla har åsikter i frågan. Och det var juegentligen lärarens syn på språkutvecling vi ville undersöka ? inte få vårt eget tyckandebekräftat. Vi anser att detta är ett område, där det krävs en mer omfattande forskning. 

Författare

Leif Brantsing Åsa Olsson

Lärosäte och institution

Högskolan Väst/Institutionen för omvårdnad, hälsa och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..