Sök:

Barn som behöver mer

En kvalitativ studie av förskollärares arbete med barn i behov av särskilt stöd


I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats för att ta reda på hur förskollärare definierar barn i behov av särskilt stöd, samt hur insatserna kring dessa barn ser ut. För att få svar på våra frågor har vi genomfört en intervju samt delat ut enkäter på fyra skilda förskolor. I resultatet har det framkommit att begreppet barn i behov av särskilt stöd är svårdefinierat och att det går att studera utifrån två skilda perspektiv. De olika synsätten har betydelse för hur man definierar ett barn i behov av särskilt stöd, eftersom man antingen ser barnet eller miljön som bärare av problemet. Dessutom påverkas arbetet med barn i behov av särskilt stöd av vilket perspektiv man väljer att angripa svårigheterna utifrån. Enligt de olika förskollärarnas beskrivningar ser insatserna överlag liknande ut. Dock nämner många att insatserna styrs av ekonomiska förutsättningar där tidsbrist är en återkommande faktor. Enligt vår undersökning har förskollärarna kompetens till att möta barns skilda behov, men tidsbristen hindrar deras arbete.

Författare

Hannah Lantz Eveline Bäckstedt

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..