Sök:

Barn och medier? i lekens värld

Uppsatsen behandlar hur barns medieanvändande återspeglas i deras lek på förskolan. Hur bearbetar barnen det de ser på TV eller spelar på datorn i sin lek? Utgångspunkten för arbetet är det sociokulturella perspektivet. Barnen i förskolan kommer från olika sociala miljöer och med sig har de alla individuella erfarenheter. I vårt blivande yrke som pedagoger är det viktigt att känna till barnens intressen och ha en förståelse för detta i arbetet med barnen. Syftet med arbetet är att undersöka om barns medievanor återspeglas i leken. Vi har använt oss av metodtriangulering när vi samlat in vårt empiriska material. Enkäter, observationer samt intervjuer har använts. Undersökningen är genomförd på två förskolor i en mellanstor stad i Skåne. Enkäter har skickats ut till 80 hem, därefter har fyra observationer gjorts. Dessa har kompletterats med sex barn samt fyra pedagogintervjuer. Resultatet visar att barns medievanor delvis återspeglas i leken och valet av lek samt lekkamrater styrs även detta delvis utifrån det barnet tittat på TV eller spelat på datorn. Rita och samtala var återkommande bearbetningsmetoder.

Författare

Emmelie Olsson Thereze Åkesson-Hallberg

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..