Sök:

Barn och konflikter

hur hanterar förskolebarn konflikter?

I denna uppsats behandlas frågor om vilka orsaker som gör att det uppstår konflikter mellan förskolebarn och hur de hanterar konflikter. Tanken är att rapporten ska vara behjälplig för pedagoger i arbetet med barns konflikthantering. Den här undersökningen har gjorts med hjälp av observation under lek där barnens filmades. Resultatet visar att det finns flera orsaker för barnens konflikter. Dessa orsaker handlar bland annat om leksaker och dess roll samt lekens handling. Barnen kan främst lösa konflikter genom verbal kompromiss, kroppsspråk, genom att gå ur leken eller ta hjälp av en tredje part för konfliktlösning. Ibland kan ingen konfliktlösning erhållas. Det är viktigt att barnen så tidigt som möjligt utvecklar social kompetens och empati då dessa egenskaper framstår som det främsta instrumenten för att nå konfliktlösningar. Det är viktigt att man som pedagog i förskolan så tidigt som möjligt arbetar med att utveckla dessa egenskaper hos barnen.

Författare

Andrea Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..