Sök:

Barn och bokstavsinlärning i olika pedagogiska verksamheter.

Exemplen

SammandragSyftet med mitt arbete är att jämföra hur bokstavsinlärning kan se ut i en Montessori förskoleklass, Reggio Emilia-inspirerad förskoleklass samt en årskurs etta i en kommunal skola. Jag vill ta reda på om det finns tydliga likheter/skillnader mellan de olika verksamheterna och hur det påverkar barnets fortsatta läs- och skrivinlärning. Jag har utfört 15-minuters observationer i de tre olika verksamheterna för att själv vara med och uppleva miljön samt se hur olika inlärningstillfällena kan se ut. För att komplettera observationerna skickade jag även ett mail med intervjufrågor till de tre lärarna/förskollärarna som de svarade på och sedan skickade tillbaka till mig. Genom detta fick jag bland annat svar på varför de jobbar som de gör, vilket synsätt som låg till grunden för undervisningen samt hur de tror att barn lär sig bokstäver bäst. Mitt resultat visar att lärarna/förskollärarna jobbar på olika sätt med bokstavsinlärning. De styr sin undervisning utifrån den grund som de tror på. Jag såg tydliga skillnader i den kommunala klassen vad gäller synen på barnet, undervisningsmetod samt arbetsmiljö i jämförelse med Montessori samt Reggio Emilia-inspirerade verksamheten. I den kommunala klassen uppvisas avkodning och den klassiska klassrumsmiljön. I Montessoriverksamheten är det Maria Montessoris tankar som styr undervisning med en lärorik miljö, barns kompetens samt läraren som observatör. Vad som gäller för den Reggio Emilia-inspirerade verksamheten är att det även där är fokus på barns kompetens och på miljön.  Jag fann dock ingen tydlig undervisningsstrategi.Nyckelord: Bokstavsinlärning, kommunal klass, Montessori, Reggio Emilia.

Författare

Sofie Andersson

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..