Sök:

Barn med utvecklingsförsening i förskolan

? en kvantitativ undersökning kring förskollärares arbete


Synen på barn med utvecklingsförsening har förändrats genom tiderna, från att ha ansetts av samhället vara obildbara till att få rätt till att leva ett vanligt liv. Barn med utvecklingsförsening har tidigare varit segregerade till särförskolor, idag har de rätt till plats inom den kommunala förskolan.Syftet med denna uppsats är att belysa förskollärares arbete med och förhållningssätt till barn med utvecklingsförsening i förskolan. Att se vad förskollärarna anser om sina färdigheter för att arbeta med barn med utvecklingsförsening. Enligt läroplanen för förskolan, Lpfö 98 skall förskolan ta emot alla barn och alla barn har rätt till det stöd de behöver. Därav undrar vi hur resurserna ser ut för barn med utvecklingsförsening och hur ser förskollärarna på resurserna?Genom en kvantitativ enkätundersökning som 52 förskollärare från åtta förskolor deltog i har vi fått en bild av vad dessa förskollärare har för tankar om barn med utvecklingsförsening på förskolan.Resultatet av vår undersökning visar att det är vanligt att förskollärarna har barn med utvecklingsförsening på förskolan. Att förskollärarna anser sig själva ha relativt god pedagogisk kompetens för att arbeta med barn med utvecklingsförsening. Vi tolkar utifrån resultatet att de flesta barn med utvecklingsförsening på förskolorna vi undersökt är delaktiga i aktiviteter tillsammans med de andra barnen. Resultaten angående resurser visar att majoriteten av förskolorna får resurser för barn med utvecklingsförsening men att det krävs mycket för att få resurser. Här kan vi se att förskollärarnas åsikter om vilka resurser som är tillräckliga skiljer sig åt.

Författare

Emma Thorén Johanna Gancarz

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..