Barn med Downs Syndrom
Några pedagogers syn på hur man kan inkludera barn med Downs Syndrom i förskoleverksamhet
Syftet med detta examensarbete har varit att bidra med kunskap och förståelse om hur pedagoger går till väga för att inkludera barn med Downs Syndrom i barngruppen. Vidare undersöktes pedagogernas åsikter angående betydelsen av den fysiska miljön och barngruppens sammansättning och storlek samt lekens betydelse för barn med Downs Syndrom. I denna studie använder vi oss av kvalitativa intervjuer för att få fram så konkreta och detaljerade svar av informanterna. Vidare tillämpar vi två teorier; Piagets kognitiva teori och Vygotskijs sociokulturella teori. Vi kommer också nämna två vanligt förekommande specialpedagogiska perspektiv; det relationella perspektivet samt det kategoriska perspektivet. Resultaten visar att förändringar i miljön efter barnets behov och förutsättningar anses viktiga samt har stor betydelse för barnens motoriska utveckling. Vidare påtalas betydelsen av små barngrupper där barn med Downs Syndrom får stora möjligheter till utveckling och lärande. Studien visar även att leken har en stor inverkan på alla barn i verksamheten och att pedagogers närvaro är särskilt viktig för barn med Downs Syndrom. Detta för att hjälpa dessa barn skapa en utvecklande lek.