Sök:

Balanced Scorecard - Värdeskapande eller en väcker färg på tapeten. En undersökning av adoptionsmotiv för det balanserade styrkortet


Bakgrund och problem: Historiskt har företagens system för prestationsmätning varitkortsiktiga och finansiella, men genom den skiftande konkurrensen har allt mer kritik riktatsemot dessa system. Som ett svar på denna kortsiktighet har det kommit flera nyamanagementtekniker som belyser företaget utifrån fler perspektiv än det finansiella. Det finnsidag forskning hur det balanserade styrkortet skapar värde (De Geuser et al, 2009). Dennaforskning har framförallt tillkommit under senare år och fanns således inte när många företagimplementerade sitt styrkort. Detta kan därför inte ses som ett svar på varför företagen valt attimplementera konceptet.Andra forskare förklarar spridningen genom retoriska argument, fads and fashion, imitationoch sampaketering med andra management innovationer. Med detta som bakgrund vill vibesvara frågan: Varför implementeras det balanserade styrkortet i svenska företag och vilkamotiv ligger bakom samt hur företaget vet att styrkortet kommer tillfredställa dessa motiv.Syfte: Syftet med denna studie är att förklara varför svenska företag väljer att implementeradet balanserade styrkortet och förstå vilka motiv som ligger bakom dessaimplementeringsbeslut.Avgränsning: Studien är begränsad till fem svenska företag som alla bedriver verksamhetinom Sverige. Studien är även begränsad till de företag som idag använder det balanseradestyrkortet eller som använt det tidigare.Metod: Studien grundar sig på en intensiv uppläggning där fem företag har undersökts.Empirin har insamlats genom kvalitativa intervjuer med anställda på företagen. Urvaletgjordes från företag som använder eller har använt det balanserade styrkortet och finns på ettavstånd som gör intervjuerna genomförbara.Resultat och slutsatser: Slutsatserna är att det inte kan ges en generell förklaring eller motivtill varför företag implementerar det balanserade styrkortet. I studien framkommer attsamtliga av de fem företagen haft mer än ett motiv som i förening förklarar adopteringen.Vidare framkommer några återkommande motiv till företagens användning av det balanseradestyrkortet. Dessa är: ny ledning, syrmedlet låg i tiden, identitetsförvaltning och fads andfashionFörslag till fortsatt forskning: I studien har visats att tre av de fem företagen fått en nyledning före implementeringen. Det vore här intressant med en kvantitativ undersökning somkartlägger hur vanligt detta är bland de företag som använder styrkortet.

Författare

Andreas Alm Victor Alm

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..