Sök:

Bakom reklamen

En kvalitativ bildanalys som studerar celebriteter som talespersoner för Head & Shoulders i tv-reklam


Vi lever i en medieva?rld da?r vi sta?ndigt mo?ter bilder med syfte att pa?verka oss. Det a?r da?rmed viktigt att producera bland annat reklam som sticker ut fra?n ma?ngden och bidrar med na?gonting extra till ma?lgruppen. Att anva?nda celebriteter som ansikte fo?r ett varuma?rke eller produkt o?kar fo?rhoppningen till att fa?nga konsumenternas uppma?rksamhet i en kommunikationsprocess. Syftet med den ha?r studien var att underso?ka samverkan mellan celebritet och inneha?ll i tre stycken reklamfilmer fo?r varuma?rket Head & Shoulders som utspelar sig i New York. Materialet valdes eftersom det fanns brister i tidigare forskning som inte bero?rde celebrity endorsement i reklamfilmer. Fra?gesta?llningarna i studien var; Vilken betydelse har de medverkande celebriteterna, Henrik Lundqvist, Sofi Fahrman och Alex Schulman fo?r inneha?llets va?rde i reklamfilmerna? Vilken roll spelar staden New York fo?r inneha?llet i reklamfilmerna?Celebriteterna ga?r in i meningsprocessen med diverse betydelser till inneha?llet samt varuma?rket utifra?n sina egenskaper, vilket studerades genom olika tecken i reklamfilmerna. Celebrity endorsement tillsammans med andra modeller som bero?r valet av celebritet och hur celebritetens personlighet tillfo?r betydelsefulla va?rden till varuma?rkets personlighet, studerades utifra?n en semiotisk bildanalys. Med en semiotisk metod studerades olika tecken pa? en uppenbar och bakomliggande tillsammans med modellen om meningsprocess. Modellen belyser budskapet som o?verfo?rs fra?n celebriteten och dess personlighet till varuma?rket fo?r att sedan na? konsument och var va?sentlig fo?r studien.Resultatet visade att celebriteterna bidrar med betydelsefullt va?rde, fast pa? diverse sa?tt. Henrik Lundqvist bidrar med en sto?rre trova?rdighet till meningsprocessen med tanke pa? hans karria?r som professionell atlet. Alex Schulman och Sofi Fahrman bidrar med betydelsefullt va?rde till inneha?llet, eftersom de bland annat har stor publik och skapar interaktion med dem. Dessutom a?r de framga?ngsrika och anses vara experter och attraktiva personer. Slutsatsen att anva?ndningen av celebriteter bidrar till ett betydelsefullt va?rde i meningsprocessen eftersom det resulterar i en trova?rdighet till inneha?llet. 

Författare

Alexandra Kirschner Ekeroth

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..