Sök:

Bakgrundsmusik i klassrummet - högre eller lägre volym?

En studie om musikens olika funktioner och möjligheter i klassrummet


Detta examensarbete har underso?kt la?rare och elevers erfarenheter och upplevelser av bakgrundsmusik i klassrummet. Fokus har legat pa? hur bakgrundsmusik pa?verkat klassrumsmiljo?n, och i vilken utstra?ckning den passar in i elevers olika la?rstilar och vilka avsikter la?rarna har. Arbetet har delats upp i tva? delstudier da?r sex la?rare och tolv elever har intervjuats. Resultatet ur la?rarintervjuerna visade att la?rarna motiverar anva?ndningen av bakgrundsmusik med att skapa en klassrumsatmosfa?r som passar alla elever samt att la?rarna motiverat la?randet, kopplat till musikanva?ndning. Resultatet av elevintervjuerna visade att de upplevde bakgrundsmusik som ba?de na?got positivt och negativt samt att la?rarnas avsikter med anva?ndning av bakgrundsmusik inte sta?mde o?verens med hur eleverna har upplevt och erfarit musiken. 

Författare

Hampus Johansson Alexandra Åkeli

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..