Sök:

Bakgrundsmusik att räkna med

kan bakgrundsmusik förbättra
elevers koncentration under studier i matematik?


Syftet med detta utvecklingsarbete var att med hjälp av bakgrundsmusik med omkring 60 taktslag per minut, skapa en ur elevernas synvinkel förbättrad miljö för koncentration och studier i matematik. Studien genomfördes i en klass med 17 elever i skolår fyra. Samtliga elever deltog i undersökningen. Under sex veckor fick eleverna lyssna till bakgrundsmusik när de räknade självständigt under matematiklektionerna. I slutet av den sjätte veckan intervjuades eleverna angående hur de upplevt bakgrundsmusiken. Intervjuerna spelades in på kassettband. Resultatet visar att en majoritet av eleverna uppfattade bakgrundsmusiken som positiv för deras koncentration och studiemiljö.

Författare

Jens Lindgren Marcus Fabisch Anders Sundström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..