Sök:

Bah! Hur har du tänkt här?

En studie om bedömning och betygsättnng


Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i bildämnet bedömer och betygsätter sina elevers arbete och vilka attityder och förhållningssätt de har till läroplanen. Studien har sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin om kunskap och lärande. Studiens empiri består av två kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med två bildlärare. Resultatet har analyserats tematiskt enligt bricolagemetoden. Analysen av resultatet visar på att det finns stora skillnader mellan hur dessa lärare bedömer och betygsätter sina elever samt deras syn på läroplanen. Skillnaderna kan leda till problem med betygsättningens tillförlitlighet och, i förlängningen, valideringen av bildämnet.

Författare

Emelie Dahl

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..