Sök:

Avslappning

en studie i teori och praktik


Mitt syfte med detta arbete är att förklara vad avslappning är och hur det kan användas i undervisningen.Jag har inriktat mig på följande problemformuleringar: Hur arbetar lärare med avslappning i skolan med barn? Hur reagerar barn på avslappningsträningen? Vilka problem kan uppstå kring avslappningsträningen? För att få svar på mina problemformuleringar har jag läst litteratur om avslappning och intervjuat två personer som arbetar med avslappning och barn. Resultatet är en sammanfattning av de intervjuer jag genomfört. Lärarna arbetar mycket till musik. Barnen går in i en annan värld och skapar bilder, spänner och slappnar av musklerna och tänker positiva saker om sig själv. De reaktioner barnen visar är både positiva och negativa. De flesta tycker om att slappna av. Barnen blir lugnare, mer koncentrerade och arbetar bättre efteråt. Problem som förekommer är barn som stör varandra, ljud som hörs utanför avslappningslokalen, personer som kommer in i avslappningslokalen, lokal som är för liten och för stora grupper. Diskussionen har utmynnat i en jämförelse mellan litteraturgenomgången och resultatet. En presentation av likheter och olikheter hos de två personer jag intervjuat. Diskussionen är också ett avsnitt där jag ventilerar och diskuterar mina åsikter och funderingar angående litteraturgenomgången och resultatet. Jag behandlar en problemformulering i taget och har med jämförelser mellan litteraturgenomgången, resultatet och mina åsikter. Därefter har jag en avslutande kommentar till arbetet

Författare

Maria Sigvald

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..