Sök:

Avgifter - ett nödvändigt ont? - Beskrivning av hemtjänsten inom Kungälvs kommun

Problembakgrund: Inom Kungälvs kommun är hanteringen av avgifterna inom hemtjänstenen omfattande administration och många olika personer involveras, allt från enhetschefer,administratörer till ekonomikontorets personal. I socialtjänstlagen finns reglerat att varjebrukare skall betala avgifter utifrån dennes ekonomiska förutsättningar, vilket medför att stortarbete läggs ner på att bestämma avgiften för respektive brukare. Hemtjänsten har intäkter på2,25 mkr och kostnader på 54,6 mkr, funderingar finns om inte hantering av avgifterna kostarmer än vad kommunen generar i intäkter från avgifterna. Möjligen skulle kommunen spara inpå att inte ta ut avgifter för verksamheten.Kommunen är inte tvingad att använda sig av avgifter men de används bland annat för attskapa rättvisa bland kommuninvånarna. De som nyttjar en verksamhet skall också betala förden. Likaså antas avgifter ha en efterfrågestyrande funktion då dessa begränsar efterfrågan.Avgifter används även för att finansiera verksamheter.Syfte: Syftet med denna undersökning är att utforma en processkartläggning över huravgiftshanteringen inom äldreomsorgen för Kungälvs kommun ser ut. Kartläggningen skallsedan vara grunden för beräkningar kring avgiftshanteringens kostnader. Vidare resonerakring vad som skulle hända om eventuellt avgiften avskaffas.Metod: Inför undersökningen utfördes 13 personliga intervjuer med personal ifrånhemtjänsten. Dessa var; verksamhetschefen, biståndschef, biståndshandläggare, enhetschefer,medarbetare i verksamheten, administratörer och ekonomipersonal. Utifrån intervjuerna hardet framställts tre olika typer av processkartläggningar, de två första förklarar verksamhetenur ett externt- respektive internt perspektiv. Den tredje processkartläggningen är enbartfokuserad på de arbetsuppgifter som hör till avgiftshanteringen och utifrån denna utförs sedanberäkningar av kostnaderna för avgiftshanteringen vilka sedan analyseras.Slutsatser: Beräkningarna visar att kostnaden kring avgiftshanteringen kan uppskattas tillomkring 1 640 000 kr. Detta innebär att kommunen använder 73 % av intäkterna frånbrukarna till att finansiera avgiftshanteringen. Under intervjuerna framkom även attenhetscheferna ansåg sig vara överflödiga i avgiftshanteringen och önskade att vara heltfrånkopplade från denna för att kunna fokusera på arbetsledarrollen. Detta är en fråga omdelegation och om denna ändrades skulle administratörerna kunna sköta hela förloppet medavgiftshanteringen. Studier visar på att avgifter har en efterfrågestyrande effekt, att avskaffaavgifterna skulle troligtvis leda till att efterfrågan ökade. Detta angav även många avrespondenterna som trodde att kommunen skulle behövda anställa fler biståndshandläggare.Med andra ord antas inte kostnaderna försvinna utan enbart omfördelas frånavgiftshanteringen till biståndsenheten.

Författare

Anela Begovic Ewelinn Karlsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..