Sök:

Avdelningen "mjuka frågor" har bytt namn

Hur värdeskapande HR går i både organisationens och professionens intresse


Under 1990-talet förändrades synen på personalarbetet och det blev allt viktigare att HR-funktionen tog en annan roll för att kunna mäta sig i de krav som ställdes från omvärlden. Förändringen syftade till att arbetet skulle bli mer effektivt inriktat mot att gå från rollen som stödfunktion till att vara med och utveckla affärsstrategier som skapade värde för viktiga aktörer. Trots att studier visar på hur HR-medarbetare har förändrat sitt arbete med att vara mer strategiskt och värdeskapande så finns det mindre forskning som studerar värdeskapande HR utifrån professionalisering. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka och analysera hur HR-chefer beskriver att de arbetar med värdeskapande HR och på vilket sätt detta kan ses bidra till en ökad professionalisering, i termer av ökad status för yrkesgruppen som sådan. För att besvara detta genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med HR-chefer inom sju separata organisationer och empirisk data är analyserat mot en bakgrund av professions- och professionaliseringsteori samt teorin om värdeskapande HR. Studiens resultat visar på att HR-chefer arbetar med värdeskapande HR och att arbetet innebär tydliga strategier för att utveckla och nå organisationens affärsmål. Dessutom visar resultaten på att arbetet kan visa på hur en yrkesgrupp använder sin kunskap och expertis mot att särskilja sig från andra grupper. Vidare pekar resultatet på hur HR-cheferna avgränsar och utökar sitt verksamhetsområde för att professionalisera sig. Det förändrade sättet att arbeta möter också på motstånd från andra grupper. Sammantaget visar studien på ett bidrag till forskningen som tar ett annat perspektiv på profession- och professionalisering rörande yrkesgruppen HR samt problematiken som uppstår när en yrkesgrupp förändrar sitt arbetssätt. 

Författare

Matilda Asplund Sanna Forshaug

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..