Sök:

Automatiskt laserbaserat vagnöverfyllnadsskydd

Detta arbete undersöker möjligheterna att utveckla ett system som kan övervaka lastning eller automatiskt lasta malmvagnar i LKAB's Kirunavaaragruva. Arbetet bestod till stor del att utveckla en testanläggning där laserscannrar används som givare och ett datorbaserat styrsystem som använder informationen från scannrarna till att styra eller övervaka profilen på vagnarna. Anledning till ett intresse för ett sådant system kommer både från ekonomiskt och ett säkerhetsmässigt perspektiv. I dagsläget fjärrlastas malmvagnar i gruvan manuellt av operatörer som sitter ovan jord. Alla vagnar ska helst vara maximalt fyllda utan något spill. Det finns risk för att tågset spårar ur när det ligger malm och gråberg på rälsen. Systemet fungerar efter följande princip: En två-dimensionell laserscanner läser av vagnens lastprofil i vagnen medan den passerar under ett schakt eller en behållare med material. Längst ned i schaktet sitter en tapplucka som reglerar flödet av material ned i vagnen. Ett styrsystem får in informationen från laserscannern och reglerar flödet ner i vagnen på ett sånt sätt att vagnen blir full och det inte blir något spill, trots att materialstorleken kan variera. De problem som uppstod i arbetet var främst att konstruera en lastanläggning som fungerar utan att materialet fastnar i behållaren eller kring luckan som leder till att luckan inte kan stängas. Dessa problem ledde till att alla mål i arbetet inte kunde uppfyllas. Testanläggningen visade dock principen att automatiskt lasta eller övervaka vagnar fungerade väl.

Författare

Stefan Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Systemteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..