Sök:

Autenticitet

- En studie om betydelsen av autenticitet i vår nutida upplevelse-ekonomi

Dagens konsumenter nöjer sig inte längre med en enstaka produkt, de vill ha ett mervärde, enimage att förhålla sig till, kunna passa in men även anpassa sina produkter efter just derasspecifika behov. Vi befinner oss i en slags upplevelse-ekonomi. Efterfrågan på var ifrån minprodukt som jag köper exempelvis kommer ifrån och vem som har gjort den, spelar en störreoch större roll för konsumenter. En vara ska kännas autentisk, alltså äkta. Det som gör en sakäkta för en människa, kanske dock inte känns äkta för en annan, därför individualiserasföretagens produkter mer och mer. Detta har lett till en uppsjö av olika erbjudanden vilket visom konsumenter också förväntar oss. Denna uppsats beskriver det mervärde som nutidenskonsumenter vill ha och varför det blivit så. Att skapa ett mervärde i produkten samt skapakänslomässiga relationer med konsumenter är en viktig del i teoriavsnittet vad det gäller attförstå vad autenticitet är och vilka som vill ha det. Uppsatsens undersökning genomförstillsammans med respondenter, aktiva inom hudvårdsbranschen för att uppsatsen ska finnasvar på problemformuleringen. Analysen och slutsatsen innehåller dem nyanser av svaren frånrespondenterna som ställs mot teorin för att se hur autenticitet tar sig i uttryck i företagsmarknadskommunikation.

Författare

Natalie Westerdahl

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..