Sök:

Attityder till teoretiskaoch praktiska läxor

En elevstudie i årskurs 8


 Detta är en studie om elevernas attityder till teoretiska och praktiska läxor. Intresset vaknadehos oss efter vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) och den egna skolgången. Alla eleverhar olika sätt att lära sig och vi som pedagoger skall ju sträva efter att individanpassaundervisningen. Vi tror att en praktisk läxa skulle kunna stimulera flera elevers sätt att lärasig. Det är både en kvalitativ och kvantitativ studie. Vår studie är även experimentell eftersomvi har tre grupper som gjort en teoretisk läxa och tre grupper som även gjorde en praktisk läxainför ett läxförhör, båda grupperna är lika viktiga i vår studie. Vi har sedan undersökt vilkaattityder eleverna har till teoretiska och praktiska läxor genom att lämna ut en enkät för attmäta elevernas attityder till teoretisk och praktisk läxa. Studien kommer att genomfördes iårskurs åtta. Vi är väl medvetna om att studiens resultat inte går att generalisera. Vi jämfördeäven läxförhöret med ett förhör som gjorts tidigare. Vi avslutade sedan med en intervju medläraren till eleverna för att fråga, vad läraren anser om läxförhören och praktiska läxor, samtom de praktiska läxorna kan ha påverkat resultaten eller inte. Vi vill med studien testa vårtantagande om praktiska läxor kan stimulera elevers olika sätt att lära sig. Studien visar attelevernas attityder till läxor är att de föredrar en variation av både teoretiska och praktiskaläxor. 

Författare

Linda Agmell Eva Hallgren

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..